Raportti ennustaa, että second hand -markkinat tulevat jopa tuplaantumaan seuraavien viiden vuoden aikana. Second handin arvellaan voivan jopa syrjäyttää pikamuotimarkkinat.
Tutkijatohtori Linda Turunen Aalto yliopistolta uskoo, että ihmisten kasvava tietämys vastuullisuudesta ja ekologisuudesta vaikuttaa vaatebisnekseen.
Pukeutuminen on aina tietoista tai tiedostamatonta viestimistä. Se kertoo arvoistamme ja identiteetistämme. Käytettyjen tuotteiden myyminen ja ostaminen on yksi tapa viestiä esimerkiksi eettisistä valinnoista.
Vaatteiden käytettynä ostamisesta on tullut entistä hyväksyttävämpää. Se ei ole enää noloa.
– Muistan kun olin lapsi ja äiti osti minulle prinsessajuttuja kirpparilta. Hävetti kertoa kavereille, että ne olivat kirpparilta, Turunen kertoo.
Kuluttajat käyttävät yhä enemmän Facebookin osta- ja myy ryhmiä. Lisäksi on tullut uusia sovelluksia ja nettisivuja, kuten Zadaa ja Emmy.fi, jotka tekevät ostamisesta ja myymisestä helppoa.
Laadukkaat tuotteet myyvät second hand -markkinoilla pikamuotimerkkejä paremmin. Nahkaiset merkkilaukut säilyttävät jälleenmyyntiarvonsa parhaiten ThredUpin raportin mukaan. Perässä tulevat talvitakit, nahkakengät ja haalaripuvut. Second handia ostavat eniten 25-37-vuotiaat ja yli 56-vuotiaat.
Tuote on erityisempi, kun sitä on ollut myynnissä vain yksi kappale.
Helsingissä käytettyjä tavaroita ja vaatteita myyvät esimerkiksi UFF, Fida, Relove, Punavuoren Patina ja Marskin muksut.