Algoritmit suosivat ääripäiden poliitikkoja. Tunteita herättävät kovasanaiset ja kärjekkäät julkaisut saavat huomattavasti enemmän näkyvyyttä kuin maltillisemmat julkaisut.
Poliitikkojen kampanjointi ja vaikuttaminen Tiktokissa näyttäytyy provosoituneena. Keskustelu keskittyy toisten puolueiden ja puoluejäsenten maalittamiseen. Me vastaan muut -asetelma näkyy suurta huomiota saaneissa julkaisuissa.
Sosiaalisessa mediassa poliitikkojen henkilöityminen on keskeisessä roolissa, sosiaalisen median tutkija Essi Pöyry Helsingin yliopistosta kertoo. Poliitikon täytyy pystyä tuottamaan sisältöä, joka perustuu henkilöön itseensä.
Tiktokin algoritmi on Pöyryn mukaan huomattavasti aggressiivisempi kuin esimerkiksi Instagramin.
– Suhde sisällöntuottajan ja katsojan välillä ei ole yhtä vahva Tiktokissa, mutta levikki voi olla kymmenien tuhansien tai jopa satojen tuhansien katsojien suuruinen.
Tiktokissa on paljon nuoria käyttäjiä ja Pöyryn mukaan nuoret saattavat muuttaa ajatusmalliaan ääripään sisällön vaikutuksesta.
Youtube nostaa äärioikeistolaista sisältöä
Somekuplissa sosiaalisen median käyttäjä saa algoritmien nostamaa sisältöä ja käyttäjä päätyy keskusteluihin samanmielisten kanssa. Kuplaantuminen on ymmärretty Essi Pöyryn mukaan hieman väärin ja tutkimusten mukaan ilmiö ei ole sellainen kuin on kuviteltu.
– Yleinen käsitys on, että ennen olisimme saaneet tietoa tasapuolisesti kaikista näkökulmista ja nyt me emme enää saisi.
– Somekuplat kuitenkin saattavat näkyä esimerkiksi niin, että ihmisten ajatellaan olevan myös somen ulkopuolella yhtä kärjekkäitä kuin mitä keskustelu sosiaalisessa mediassa on.
Youtubesta on kehittynyt eräänlainen vaihtoehtomedioiden koti. Youtuben algoritmi suosii amatöörien tuottamaa sisältöä ja suositeltujen videoiden joukossa on melko paljon äärioikeistolaista sisältöä. Videoiden tuottajat viljelevät erimielisyyttä ja kyseenalaistavat uutismedioiden näkökannat, kirjoittaa Henrik Luostarinen Jyväskylän yliopistossa tehdyssä opinnäytetyössään.
Myös Facebookin uutisvirta edistää poliittisten ääripäiden näkyvyyttä. Alustan kautta luetut uutisartikkelit ovat ideologisesti polarisoituneempia kuin uutismedioiden.
Essi Pöyry seuraa mielenkiinnolla poliitikkojen kampanjointia tulevissa eduskuntavaaleissa. Hänestä kiinnostavaa on nähdä, miten uudet kanavat, kuten Tiktok, otetaan laajemmin käyttöön vaalikampanjoinnissa.