E-urheilu on muutakin kuin yksin pelaamista

Elektronisella urheilulla tarkoitetaan videopeleissä kilpailemista. Pelaajat taistelevat tiimeittäin toisiaan vastaan.

Kirjailija Kalle Rantalan mukaan e-urheilua ei voi verrata yhteen lajiin, kuten jääkiekkoon.

– E-urheilu on valtava möhkäle, jonka sisällä on paljon erilaista toimintaa ja monta eri lajia. E-urheilu on käsitteenä karkea ja oikeastaan mitäänsanomaton, sanoo Rantala.

Kalle Rantala on hiljattain julkaissut kirjan e-urheilun historiasta.

E-urheilulla on pitkä kehityskulku, johon liittyy digitaalinen pelaaminen harraste- ja kilpailumielessä. Aluksi kilpailu painottui yksilöön, ennätysten ja mahdollisimman hyvien tuloksien tavoitteluun. Koukuttavaa kilpapelaamisesta teki mahdollisuus pelata oikeita ihmisiä vastaan reaaliajassa.

Suuri vaikutus kilpapelaamiseen oli tietokoneiden ja pelikonsolien yleistymisellä ja kotiuttamisella. Varsinainen läpimurto oli 90-luvulla internetin leviäminen yliopistolta koteihin. Tämä tarkoitti sitä, että käytännössä kuka vain pystyi pelaamaan missä, milloin ja ketä tahansa vastaan

E-urheilija joutuu treenaamaan paljon

Urheilijataustainen Olli ”sLowi” Pitkänen pelaa ammatikseen. Hän toteaa, ettei e-urheilu ole erityisen fyysistä.

E-urheilijana joutuu treenaamaan paljon – toisinaan enemmänkin kuin perinteisten urheilulajien ammattilainen. Aikaa kuluu esimerkiksi käsikoordinaation ja reaktiokyvyn harjoitteluun, mutta eniten sitä menee joukkueen kanssa harjoitteluun.

– Jos sä olet pelkästään yksinään hyvä, sillä ei tee tässä lajissa ihan hirveästi.

Pelaajille maksetaan kuukausipalkkaa ja työn kuvaan kuuluu pelaamisen lisäksi oman organisaation edustaminen ja turnauksissa käyminen. Jos pelaaja ei menesty turnauksissa, hänellä pitää olla joku muu syy pysyä palkkalistoilla, kuten olla mediapersoona.

”Itse oon aina ollut sitä mieltä, että työn ei pitäis tuntua työltä. Tämä tuntuu ihan harrastukselta, plussaa on se, että siitä maksetaan”, sanoo Pitkänen.

Maailmalla isoissa turnauksissa pääpalkinnot ovat verrattavissa esimerkiksi tennisturnauksiin. Sponsorimarkkinat Suomessa ovat noin 150 miljoonaa euroa, josta e-urheilu on vain murto-osa.