Ikäihmiset hakeutuvat sankoin joukoin digineuvontaan

Senioriyhdistys Enter ry tarjoaa maksutonta opastusta tietotekniikassa seniorilta seniorille. Opastuspaikkoina toimivat kirjastot ja palvelukeskukset. Palvelu virkistää sekä opastajan että opastettavan arkea.

Aurinkoisena maaliskuisena tiistaiaamuna keskustakirjasto Oodin toisessa kerroksessa alkaa kuhista.

Enter ry:n seniori-ikäiset vertaisopastajat odottavat kävijöitä paikalle auttaakseen ikätovereitaan tietoteknisissä ongelmissa. Ensimmäiset asiakkaat ovat saapuneet odottamaan jo puoli tuntia ennen ovien avautumista. Kaikki kuusi opastajaa ovat varattuina hetkessä ja jonoa syntyy tuntien aikana tasaiseen tahtiin.

Palvelun tarpeen ja kysynnän huomaa kävijämääristä

– Tänään ehdimme palvelemaan 26 ihmistä kolmen tunnin aikana. Lieneekö tämän päivän Helsingin Sanomien menovinkkimainoksella olleen jotakin vaikutusta päivän suosioon, vertaisopastaja Anu Laurell kertoo.

Digineuvontatilaisuuksissa tarjotaan henkilökohtaista opastusta, jotka ovat kaikille avoimia. Opetuspaikan voi valita yli 70 vaihtoehdosta, joista osa toimii ajanvarauksella ja osa jonottamalla. On hyvä ottaa oma laite tunnuksineen mukaan, jotta opastus voidaan tehdä omassa arjessa käyttämällä laitteella.

Enteriltä kerrotaan, että suurin tarve digiopastukseen on niillä seniori-ikäisillä, jotka eivät ole työskennelleet tietokoneiden parissa tai joilla ei ole sellaisia lähiomaisia, jotka voisivat auttaa.

– Palvelumme saama palaute on ollut positiivista. Ihmiset ovat tyytyväisiä, sillä heillä ei välttämättä ole ketään muuta, joka auttaisi näissä asioissa. Sitten on niitä, joiden lapsilla on omia kiireitä tai läheinen hermostuu liian helposti, jos kysyy samaa asiaa uudestaan, kuvailee vertaisopastajana viisi vuotta toiminut Seppo Laine.

Digineuvonnan yleisiä opastusaiheita ovat tietokoneiden, älypuhelimien ja tablettien hallintaan tai päivittämiseen liittyvät asiat. Laitetekniikan lisäksi moni ikäihminen haluaa oppia käyttämään sosiaalisen median kanavia kuten Facebookia yhteydenpitovälineenä lapsenlapsiinsa tai saada neuvoja tiedonhakuun ja palveluiden käyttöön.

Henkilökohtaisessa neuvonnassa sekä opastettava että opastaja voivat oppia uusia asioita

Sähköistyminen tuottaa haasteita

Moni ikäihminen saattaa kokea tietotekniikan pelottavana. Tulee tunne, ettei pärjää enää arjessa, kun palvelut muuttuvat sähköisiksi. Suurin osa palveluista lääkäriajanvarauksista lähtien on siirtynyt verkkoon, eikä asiakaspalvelua puhelimitse saa enää entisajan malliin.

– Ikäihmisillä ei ole välttämättä käsitystä, miten digiympäristö toimii. Asiat koetaan monimutkaiseksi. Sitä ne eivät yleensä ole vaan tänne tulevilla asiakkailla on vain jokin ongelma, jota he eivät ole ymmärtäneet. Avustamme ongelmanratkaisussa ja siinä, miten homma toimii, vertaisopastaja Seppo Kurkinen kertoo.

Digineuvonnassa pyritään rohkaisemaan asiakas tekemään myös itse, jolloin oppii paremmin kuin silloin, kun joku muu painaa nappeja.

– Monilla esiintyy yleistä arkuutta. Kun koneeseen tulee outo ilmoitus, ei tiedetä painaako kyllä vai ei, sillä pelätään, että tulee rikkoneeksi laitteen. Sitten itse koettaa rohkaista, että siitä vain, ei se mene rikki. Välillä ilmoitukset tulevat vielä englanniksi, mikä vaikeuttaa ymmärtämistä, Laine lisää.

Enter ry järjestää digineuvonnan lisäksi luentoja laitetekniikasta ja sosiaalisesta mediasta

Vertaisopastus on mielekästä harrastustoimintaa

Vertaisopastajia Enterin toiminnassa on yli 160. Osa heistä on ennen eläköitymistään tehnyt työuraansa tietotekniikan parissa, osa taas on mukana hakemassa mukavaa vapaaehtoista harrastustoimintaa.

Opastajilta ei edellytetä syvällistä tietotekniikan osaamista, vaan kiinnostus ja avoin mieli riittää. Opastuspaikoilla on yleensä useita opastajia, jolloin asiakas voidaan ohjata kollegalle, jos omat kyvyt tulevat vastaan.

Kaikki kolme vertaisopastajaa kokevat opastamisen mielekkääksi ja palkitsevaksi.

– Tämä on järkevää tekemistä eikä jää vain kotiin sohvalle makaamaan. Pysyy virkeämpänä, kun joutuu itsekin pysymään ajan tasalla, opiskelemaan ja oppimaan asioita. Ei ole työelämässä ollut yhtä tyytyväisiä asiakkaita, kuin täällä on ollut”, Laine toteaa.

– Ja jos asiakas on tyytymätön, niin kaikki rahat saa takaisin, Kurkinen lisää vitsaillen.

Enter ry:n rennon avoimeen digiyhteisöön ei kannata empiä tulla hakemaan apua.

– Moni tulee tänne asenteella, että uskaltaakohan tätä kysyä, jos se on tyhmä kysymys. Tyhmiä kysymyksiä ei ole, vaan voi tulla kysymään mitä tahansa. Ja vaikka kysyy samaa asiaa uudestaan niin me vastaamme. Täällä ollaan leppoisasti ja jutellaan muitakin asioita, Laine toteaa.

Enter ry

Tarjoaa digineuvontaa ja tietoisku-luentoja ikäihmisille

 

Opastuspaikat

Keskustakirjasto Oodi tiistaisin ja torstaisin klo 11-14

Muut opastuspaikat Enter ry:n nettisivuilta www.entersenior.fi

 

Vertaisopastajaksi

Ota yhteyttä vapaaehtoistyön koordinaattoriin

nina.ziessler(at)entersenior.fi tai p. 050 307 9366.

Mukaan voit liittyä mihin aikaan vuodesta tahansa. Enterin opastajien tulee olla Enterin jäseniä, jäsenmaksu on 30e/vuosi.