Oppia yrittäjyyteen – Kansainväliset projektit lisäävät yläkoululaisten ymmärrystä maailmasta

Erasmus+-projekti tarjosi kansainvälisiä ystävyyssuhteita, uusia kokemuksia ja ymmärrystä yrittäjyydestä Espoolaisille yläkoululaisille.

Kirkkojärven koulu oli mukana vuonna 2018 alkaneessa Euroopan unionin rahoittamassa projektissa. Tänä keväänä päättyneessä hankkeessa oli mukana neljä koulua neljästä eri maasta: Suomesta, Espanjasta, Turkista ja Latviasta.

Projektin aikana ystävyyskoulujen oppilaat vierailivat toistensa luona. Ensimmäinen tapaaminen pidettiin Suomessa lokakuussa 2018.

Tapaamiseen saapui lähes 30 oppilasta ja opettajaa Espanjasta, Turkista ja Latviasta. Suomalaiset oppilaat toimivat ulkomaalaisten hosteina eli isäntinä. Projektiviikkoon kuului pohdiskelua tulevaisuuden ammateista ja työelämästä, yhdessäoloa ja nähtävyyksien ihmettelyä sekä yritysvierailuja muun muassa Nuuksion Poropuiston perheyrityksessä.

Projektiryhmä kävi tutustumassa Helsingin nähtävyyksiin.

– Viimeisenä projektipäivänä pidettiin jäähyväisjuhla Kirkkojärven nuorisotilassa. Kaikilla oli kiva viikko Suomessa ja juhla oli hyvä lopetus viikolle. Parasta oli lämmin tunnelma ja ystävyyssuhteet, 8.-luokkalainen Mariam kertoo.

Hostina toiminut Meri tuli hyvin toimeen ulkomaisen vieraan kanssa, sillä he puhuivat molemmat hyvää englantia ja pitivät piirtämisestä.

– Meillä oli tosi hauska viikko ja sain uuden kaverin. Me puhuimme puhelimessa ja viestittelimme tapaamisen jälkeenkin, Meri kertoo.

Kansainväliset projektit ovat uuden opetussuunnitelman mukaista toimintaa

Projekteissa toteutuu hyvin monet laaja-alaisen osaamisen taidot.

– Uusiin kulttuureihin ja ihmisiin tutustuminen sekä englanninkielen taitojen karttuminen on aina projektien parasta antia. Ja sitä paitsi opetussuunnitelman mukaista toimintaa, projektin koordinaattori, ruotsin- ja englannin opettaja Seija Uuspelto Kirkkojärven koulusta sanoo.

Erasmus+ -projektin teema I learn ergo I am katsoo tulevaisuuteen ja tulevaisuuden ammatteihin. Monet nykyiset ammatit katoavat automatisoinnin ja robotiikan myötä. Projektin avulla koulut etsivät tapoja auttaa oppilaita valmistautumaan tulevaisuuden tuomiin muutoksiin.

– Haluamme, että oppilaat löytävät omat vahvuutensa ja erityistaitonsa sen sijaan, että he keskittyisivät heikkouksiinsa, Uuspelto kertoo.

Modernit työvälineet helpottivat ystävyyskoulujen yhteistyötä matkojen välissä.

Keväällä 2019 projekti vei oppilaat Latviaan, pieneen Zakumuizan kaupunkiin. Matkalla tutustuttiin projektin teeman mukaisesti jälleen muun muassa paikallisiin yrityksiin ja kouluihin. Latvian projektiviikolla oppilaat pohtivat omia taitojaan ja vahvuuksiaan sekä perehdyttiin sikäläisiin elinkeinoihin ja ammatteihin.

Vierailu Riikan teknilliseen korkeakouluun jäi 7.-luokkalaisen Aarnen mieleen.

– Meille pidettiin tutustumiskierros koululla ja sen jälkeen saimme itse harjoitella 3D-mallinnusohjelman käyttöä.

Projektiviikon työpajoissa oppilaat miettivät tulevaisuuden työelämässä tarvittavia taitoja ja kirjoittivat kirjeitä itselleen kymmenen vuoden päähän.

Matkalla mukana ollut 8.-luokkalainen Sawera muistaa jäähyväisjuhlan.

– Oppilaat tanssivat latvialaisia kansantansseja ja vetivät meidät vieraat mukaan tanssimaan. Musiikkia soitettiin viuluilla ja kanteleella.

Projektiryhmä matkusti espanjalaisten vieraiksi marraskuussa 2019. Projektiviikon teemana oli vanhoihin ammatteihin tutustumista. Salàs de Pallars -kaupungissa on museoituna apteekki, kampaamo ja baari, joihin oppilaat saivat opastetun kierroksen.

Matkaan kuului lisäksi nähtävyyksiä sekä luonnollisesti paljon jalkapalloa.

– Iltaisin menimme kaikki pelaamaan jalkapalloa ja se oli tosi hauskaa! Parasta kuitenkin oli, kun matka Pyreneille tyssäsi auraamatta jääneeseen lumeen ja meillä oli eeppinen lumisota, mukana ollut 8.-luokkalainen Hilma kertoo.

Hilma pääsi matkalla shoppailemaan ja tutustumaan espanjalaiseen ruokakulttuuriin.

– Söin outoa, mutta tosi hyvää keittoa ja kanaa isäntäperheen luona.

Ulkomaan matkat ovat vain yksi osa projektia

Erasmus+ -projektin teema kantaa läpi kouluvuoden, eikä rajoitu vain matkaviikkoihin. Oppilaat tutustuivat matkojen välillä yrittäjyyteen. Kirkkojärven koulun oppilaat vierailivat Aalto yliopiston Startup Centerissä ja Omnian ammattikorkeakoulussa.

Oppilaat työstivät portfolioita ja suunnittelivat omia tuotteita osana yrittäjyyskurssia. Maaliskuussa Etelä-Suomen Nuori Yrittäjä -aluekilpailussa Kirkkojärven koulun oppilaiden yritys SeaBerry NY voitti ensimmäisen palkinnon. Kurssin kokemuksia jaettiin ystävyyskoulujen oppilaille verkkotapaamisissa.

Projekti harjaannuttaa oppilaita vieraiden kielten, yhteistyötaitojen ja tietotekniikan kanssa.

– Projektissa mukana oleminen on selvästi lisännyt oppilaiden opiskelumotivaatiota ja koulun hyvää yhteistyötä kotien kanssa, Uuspelto kertoo.

Etelä-Suomen Nuori Yrittäjä -aluekilpailun voittajat.