Vierailijat ovat päässeet osallistumaan esimerkiksi soitto- ja tanssitunneille sekä keskustelemaan tärkeistä aiheista oppilaitoksissa. Kuntavaaliehdokas Miro Ilvonen (vihr.) pääsi Pukinmäen taidekouluilla vierailemaan maalaus- ja keramiikkatunnilla sekä teatteritunnilla.
– Pääsin muovailemaan itse oman keramiikkasydämen. Vierailulla keskustelimme erityisesti kulttuurin ja taiteen roolista ja sen tarjoamista mahdollisuuksista nuorten yhteiskunnallisen osallisuuden näkökulmasta. Taide voi olla voimakas mielipiteen ilmaisun muoto ja erityisen tärkeä osa julkista keskustelua sekä yhteiskuntaa eteenpäin vievä voima, Ilvonen kertoo.
Jo kolmatta vuotta järjestetty kampanja oli tänä vuonna erityisen ajankohtainen. Kampanjaviikolla oppilaitoksissa vieraili yhteensä 250 poliitikkoa, joista monet ovat ehdolla tämän vuoden kunta- ja aluevaaleissa.
Kampanjaviikon tarkoitus lisätä tietoisuutta
Kampanjan tarkoituksena on lisätä tietoisuutta taiteen perusopetuksesta sekä kulttuurialan ammatillisesta koulutuksesta.
– Tavoite on tehdä taideopetusta ja -koulutusta tutuksi päättäjille ja tuoda heitä yhteen lasten ja nuorten kanssa. Päättäjät pääsevät tekemään taidetta ja juttelemaan lasten ja nuorten kanssa matalalla kynnyksellä, kertoo Suomen konservatorioliiton toiminnanjohtaja Taija Lähdetie. Kampanja on Suomen konservatorioliiton sekä Taiteen perusopetusliiton ja sen jäsenliittojen koordinoima.
Taiteen perusopetukseen liittyvät päätökset tehdään kunnissa ja siksi Lähdetien mielestä onkin hienoa, että kuntien päättäjät ovat kampanjan myötä päässeet tutustumaan niihin asioihin käytännössä, joista he tekevät päätöksiä paperilla.
https://artsedu.fi/wp-content/uploads/2024/10/Selvitysraportti-taiteen-perusopetus-Kulttuuriharrastamisen-koetut-vaikutukset-2024.pdf